
Hinder en/of schade
Trillingen in een woning of gebouw kunnen een bron van hinder zijn voor de gebruikers. Daarnaast kan er ook schade ontstaan door trillingen door bijvoorbeeld heiwerkzaamheden.
In de afgelopen jaren heeft ARDEA onderzoek gedaan naar trillingen voor diverse bouw- en infrastructuurprojecten en ook voor industriƫle trillingsbronnen.
Hybride Aanpak
Wij gaan vaak uit van een hybride aanpak. Dat betekent dat wij op locatie metingen uitvoeren. Deze metingen worden statisch geanalyseerd en verwerkt.
Op basis van de statistische analyse maken wij een dan een prognose met ons HPV-model (Hybrid Prognose of Vibration).
Voorbeeldprojecten
- Noord/Zuidlijn Amsterdam, prognose trillingen en laagfrequent geluid boortunnel op basis van metingen Heinenoordtunnel (i.s.m. TNO Bouw).
- IJzeren Rijn, prognose trillingen voor MER-onderzoek heropening goederenspoorlijn Antwerpen-Ruhrgebied langs Weert/Roermond/Eindhoven/Venlo.
- Tramlijn 19A, diverse prognoses bij nieuwbouw in Leidschendam en Sijtwendetunnel.
- Tramlijn 19B, advisering aanleg tramlijn in relatie tot nieuwbouw gebouw Technische Natuurkunde met onderzoeksfaciliteiten voor nanotechnologie.
- Waterschap Hollandse Delta, advies trillingen in dienstwoningen bij gemalen.
- Diverse opdrachtgevers in de glastuinbouw, trillingen vanwege WKK-installaties.
Voor de metingen conform de SBR-richtlijnen maken wij o.a. gebruik van meetsystemen van Vibra-SBR+ meetsystemen van Profound/IFCO. Voor technische analyse gebruiken wij eigen trillingsopnemers.