Skip to content

Menu
  • ARDEA
  • Akoestiek & Lawaaibeheersing
    • Projecten & Referenties
    • Laagfrequent geluid
    • Glastuinbouw en Warmte Kracht Koppeling
    • Trillingen
  • Development & Electronics
  • Onderwijs
  • Contact
    • Wie is wie
Menu

Projecten & Referenties

Opdrachtgever: Projectbureau Noord/Zuidlijn
Project: Achtergrondonderzoek hinder laagfrequent geluid


De Noord/Zuidlijn wordt aangelegd onder de binnenstad van Amsterdam. Bij de aanleg worden maatregelen getroffen om eventuele hinder van trillingen en geluid tot een acceptabel niveau te beperken. Het adviesbureau Noord/Zuidlijn heeft aan ARDEA gevraagd om een onderzoeksproject laagfrequent geluid voor te bereiden.

In Nederland en ook elders wordt belangrijke infrastructuur steeds meer ondergronds aangelegd. De nieuwe tunnelboortechnieken bieden, naast de traditionele tunnelbouw, de extra mogelijkheid om de infrastructuur aan te leggen met handhaving van bestaande bebouwing.
Een goed voorbeeld is de nieuwe metro Noord/Zuidlijn te Amsterdam. De metrolijn start in Amsterdam-noord bovengronds en gaat dan bij het IJ ondergronds verder onder de oude binnenstad om bij de RAI weer boven te komen. Doordat de tunnel op korte afstand van bestaande bebouwing wordt aangelegd is het nodig dat adequate maatregelen worden ontworpen waarmee voorkomen wordt dat bewoners onevenredige hinder van trillingen en/of geluid ondervinden.

Het achtergrondonderzoek laagfrequent geluid moet duidelijkheid geven rond de vraag wat een acceptabel geluidsniveau is als een metrotrein in de tunnel rijdt. De verwachting bestaat dat door de trillingen via de bodem een woning in trilling wordt gebracht. Deze trillingen zijn niet of nauwelijks voelbaar maar zijn mogelijk wel hoorbaar als een soort laagfrequent ‘gedreun’. Er zijn diverse maatregelen mogelijk, maar de te maken kosten moeten wel in verhouding staan tot het te bereiken doel.

In samenwerking met het Centrum Ondergronds Bouwen is een literatuurstudie verricht naar hinder van laagfrequent geluid van trillingen. De resultaten van dit onderzoek zijn samengevat in het rapport “Hinderlijkheid vanwege constructiegeluid met laagfrequent karakter veoorzaakt door trillingen van ondergrondse infrastructuur”, rapport D100-W-02-037 (www.cob.nl).

Meer informatie? Vraag naar het artikel “Vibration experiment and numerical analysis on a bored tunnel in soft soils” van W. Soede en F. de Graaf, publicatie in proceedings ITA, Oslo, juni 1999.

Meest recente berichten

  • Cursus Milieu-Geluid 2021 open voor inschrijving

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.

Archieven

  • oktober 2021

Categorieën

  • Niet gecategoriseerd
©2022 | Built using WordPress and Responsive Blogily theme by Superb